Wpis ten jest konsekwencją wcześniejszego postu na temat zależności pomiędzy pieniądzem a czasem. Dla przypomnienia, wnioski były następujące. Wszyscy mamy ograniczone zasoby czasu i tym samym musimy efektywnie i sprawnie nim zarządzać, aby móc optymalnie go wykorzystać. Jednocześnie, chociaż nie bezpośrednio, czas można zamienić na pieniądze, a pieniądze na czas. Przeczytaj o tym we wspomnianym poście. Jakie są zatem metody zarządzania czasem?
Definicja zarządzania czasem
Jak można zdefiniować zarządzanie czasem. Można je określić jako proces planowania i organizowania swojego czasu tak, aby efektywnie rozdzielić go pomiędzy poszczególne czynności. Oczywiście cały ten proces musi kończyć się jego kontrolą i sprzężeniem zwrotnym. Właściwe zarządzanie czasem pozwala na takie jego wykorzystanie, aby można było pracować mądrzej, a nie ciężej, aby wykonać konieczną pracę, pomimo ograniczonej ilości czasu i pojawiającego się stresu.
Rzeczywistość, której doświadczamy pokazuje, że nigdy nie mamy wystarczającej ilości czasu. Skoro doba ma tylko 24h to jak to się dzieje, że niektórzy ludzie są w tym samym czasie osiągać znacznie więcej niż inni. Ta skuteczność leży w dobrym zarządzaniu czasem. Osoby osiągające najlepsze wyniki, wyjątkowo dobrze radzą sobie z zarządzaniem czasem. Stosując techniki zarządzania czasem, możesz poprawić swoją zdolność do bardziej efektywnego działania – nawet gdy masz go mało i działasz pod presja.

Dobre zarządzanie czasem wymaga zmiany orientacji z działań polegających na bycie zajętym na działanie efektywne polegające na efektywnym wykonaniem danego zadania. Dobre zarządzanie czasem umożliwi pracować mądrzej – nie ciężej – dzięki czemu można zrobić więcej, w krótszym czasie.
Zarządzanie czasem odnosi się do sposobu, w jaki organizuje się i planuje, ile czasu spędzasz na określonych czynnościach. Należy poświęcić czas na naukę i stosowanie zarządzania czasem. Poświęcenie trochę czasu na naukę technik zarządzania czasem przyniesie od razu ogromne korzyści Pozytywne efekty są następujące:
- Większa produktywność i wydajność.
- Większe możliwości osiągnięcia ważnych celów życiowych i zawodowych.
- Mniej stresu.
Nieefektywne zarządzanie czasem może mieć bardzo niepożądane konsekwencje, a mianowicie:
- Przekroczone terminy.
- Niska jakość pracy.
- Wyższy poziom stresu.
Narzędzia i metody do zarządzania czasem
Od czego zacząć, aby dobrze zarządzać czasem. Jest szereg narzędzi do zarządzania czasem swoim i innych osób. Przytoczę tylko kilka. W rzeczywistości jest ich o wiele więcej. Oczywiście poniższa lista tylko sygnalizuje metody. Całościowo będą one opisane w późniejszych wpisach. Należy zaznaczyć, że są to metody, które można stosować do własnego życia osobistego, ale także z powodzeniem w firmach. Jakie zatem można wyróżnić metody zarządzania czasem? Wyróżnić można:
- Budżetowanie czasu (planowanie i realizacja poszczególnych czynności – wkrótce będzie wpis na ten temat)
- Fotografia dnia (audyt całego dnia pod kątem wykonywania poszczególnych czynności w czasie)
- Praca z kalendarzem (wyróżnianiem bloków czasowych)
- Metody tworzenia notatek
- Krzywa wydajności REFA (wykres efektywności osobistej w ciągu dnia)
- Metody kształtowania nawyków związanych z czasem
- Zasady dotyczące właściwego rozpoczynania i kończenia dnia
- Technika Pomodoro (dotyczy kwestii ile czasu należy pracować, a ile odpoczywać bezpośrednio po nim)
- Stosowanie checklist w realizacji zadań
- Krzywa zakłóceń dnia (wykres obrazujący efektywność pracy w zależności od pojawiających się różnego rodzaju zakłóceń)
- Efekt piły (badanie ile człowiek oderwany od danej czynności potrzebuje czasu, aby wrócić do skutecznego jej wykorzystywania)
- Metoda ALPEN (Metoda do zarządzania czynnościami)
- Zasada 60:40 (Pokrótce 60% czasu to czynności zaplanowane, 40% to czynności nieoczekiwane lub spontaniczne)
- Prawo Parkinsona (z grubsza można je określić jednym zdaniem: praca zawsze rozszerza się aby wypełnić dostępny czas)
- Kwestia Multitaskingu (kwestie spadku naszej efektywności, jeśli musimy wykonywać wiele czynności na raz)
- Listy zadań do wykonania (uwaga: chodzi o listę zadań, które MUSZA być wykonane w danym dniu)
- Mapa myśli (sposób obrazowania myśli w formie grafu)
- Metody zwalczania prokratynacji
- Zasada Pareto 80:20 (pokrótce: 20% czasu daje 80% efektów i odwrotnie)
- Metoda ABC (dzielenie czynności na najważniejsze A , mniej ważne B i najmniej ważne C)
Jeśli uczycie się języków obcych to zapraszam do przeczytania wpisu na innym moim blogu o tym jak należy ich skutecznie uczyć, również przez pryzmat czasu..
Proszę Was o polubienie fanpage strony na FB i Twitter
Poniżej inne moje wpisy do przeczytania których zapraszam: