Menu Zamknij

5 sił rynkowych Portera

Pięć sił rynkowych Portera

To o czym chcę napisać w tym artykule, nie jest może do końca związane z finansami osobistymi. Ale jeśli ktoś zamierza założyć swój własny biznes z całą pewnością powinien przeczytać ten post. A może jesteś menadżerem korporacji, który ma podjąć decyzję, co do dywersyfikacji działalności firmy? Nie ma w tym momencie znaczenia o jaki biznes chodzi. Istotniejsze jest, czy jest to model biznesowy, który już istnieje czy też jest zupełnie nowym tworem. O tym jaka jest różnica pomiędzy nowym i istniejącym modelem znajdziesz w tym wpisie. Codziennie na świecie rodzą się różne idee i tym samym pomysły na różne biznesy. Oczywiście dotyczy to nie tylko branży IT, ale także innych branż. Będzie truizmem jeśli powiem, że proces ten dotyczy całego świata nie tylko Polski.  Różni ludzie w różnych miejscach na świecie planują swoje biznesy. Te biznesy podlegają oddziaływaniu 5 sił rynkowych Portera. 

Pomysł na biznes i co dalej 

Zakładający biznes zawsze na początku stawiają sobie podstawowe pytanie: czy będzie on zarabiał. Przedsiębiorca analizuje wszystkie czynniki, które według niego będą wpływać na jego opłacalność. Tak naprawdę to nikt kto zakłada nowy biznes, nie jest pewien czy będzie on zarabiał. Z tymi projektami jest oczywiście różnie. Niektóre są typowe i naśladują już istniejące, a niektóre nowe często wydawałoby się abstrakcyjne, jedyne w swoim rodzaju. Czasami pozornie bezsensowne biznesy okazują się być strzałami w przysłowiową dziesiątkę, a czasami bywa odwrotnie, czyli najbardziej typowe modele biznesowe, które sprawdzają się w 95% przypadków, nie działają. Skutki są np. takie, że nikt nie chce kupić twojego produktu, mimo iż jest w dobrej cenie. Nikt nie wchodzi na twoją stronę, pomimo wcześniej przemyślanego biznesplanu.

Powstaje zatem pytanie- co wpływa na powodzenie Twojego biznesu?

Jak to się dzieje że twój biznes działa lub nie działa

Potrzebna jest analiza kilku najważniejszych czynników, które wpływają na twój biznes. Ale o co chodzi? Jak wspomniałem, pomimo iż masz świetny produkt, który uwielbiasz, uważasz, że jest najlepszy na świecie, że twoja konkurencja wciska swoim klientom chłam, to ciągle nie wiesz najważniejszego – czy będziesz miał klientów na swój produkt. Co jest powodem. Mogą one być różne:

  • twój produkt jest jednak za słaby, a klienci wolą konkurencyjny produkt,
  • nikt go nie zna,
  • twoja konkurencja jest za silna i nie możesz znaleźć swojego miejsca na rynku
  • wybrałeś branże w której nie masz wystarczających kompetencji,
  • pomimo planu nie możesz skutecznie produkować swoich produktów,
  • i wiele innych.

Skutki są oczywiste. Tracisz pieniądze, zadłużasz się. Jeśli nic się nie zmieni, musisz podejmować coraz trudniejsze decyzje. Przyznać się otoczeniu, że Ci się nie udało …

Jak analizować rynek dla twojego biznesu. Dowiedz się i przeczytaj wpis.

Czego brakuje?

Zabrakło analizy wszystkich sił, które będą miały wpływ na twój biznes, chociaż to wcale nie jest trudne. Zapewne powiesz że:

  • nie masz kompetencji,
  • nie masz doświadczenia w analizie biznesowej,
  • będziesz robił to pierwszy raz wżyciu,
  • będzie to czaso i kosztochłonne,
  • zapewne wynik będzie niewiarygodny,
  • nie ma żadnej gwarancji, że to co stworzysz będzie prawdziwe

Na szczęście istnieje już model, który będzie dla Ciebie pomocą. Mowa o modelu zwanym 5 sił rynkowych Portera. Jest on merytoryczną bazą, która krok po kroku przeprowadzi Cię przez tę analizę, stosunkową prostą analizę. Jest to powszechnie na świecie uznawany model analizy rynku. Pozwoli on z pewną istotną skutecznością ocenić, czy odniesiesz sukces, czy też raczej nie będzie Ci dane doświadczyć tego uczucia. Jak wspomniałem metoda jest prosta, nie wymaga wiedzy matematycznej, jest to model zdecydowanie opisowy, chociaż prawdopodobnie sam będziesz zaskoczony jak celny. Pamiętam siebie, kiedy po raz pierwszy o niej usłyszałem.

Analiza 5 sił rynkowych Portera

Koncepcja została opracowana w jakże szacownym uniwersytecie Harvard Business School przez Michaela Portera. Co właściwie ma nam dać ta analiza? Dzięki niej jesteś w stanie ocenić naszą sytuację rynkową oraz co istotniejsze stworzyć strategię twojej firmy czy też precyzyjniej – twojego produktu

Co zatem wpływa na twój biznes lub twój produkt

  • siła konkurencji w ramach twojego sektora,
  • ryzyko pojawienia się nowych producentów,
  • ryzyko pojawienia się substytutów,
  • siła przetargowa nabywców,
  • siła przetargowa dostawców.

Jak wspomniałem, analiza powyższych sił odnosi się do analizy różnych produktów i branż. Nie ma znaczenia czy jest to IT czy biznes wydobywczy, działalność rolnicza, czy usługowa.

Krok po kroku

Zanim przystąpisz do analizy rynkowej, musisz poznać kilka kluczowych zagadnień. Pomogą Ci one jeszcze lepiej ją zrozumieć i zastosować w praktyce.

5 sil rynkowych portera - jak przeanalizować rynek na którym chcesz działać www.prostoopieniadzach.pl

Co to jest sektor?

Sektorem nazywamy grupę firm, które na danym rynku wytwarzają podobne produkty lub usługi i robią to w obrębie jednego terytorium. Można przyjąć, że wszystkie blogi biznesowe tworzą sektor blogów biznesowych. Dość proste, prawda? Oczywiście na początku musisz zdefiniować sektor, w którym będzie funkcjonować Twoja firma. Miej świadomość, że pojęcie sektora jest nieco węższe niż pojęcie “branży”. To grupa firm produkująca takie same lub podobne produkty. Przy definiowaniu sektora określ jego wielkość. Poszukaj danych na temat konkretnego rynku. Nie chodzi tu oczywiście o to, by podać wartość do dziesiątej cyfry po przecinku. chodzi o ogólną wiedzę.

Kto to jest nabywca

Nabywcę można sklasyfikować po prostu jako klienta, kogoś kto kupuje Twoje produkty lub usługi. Oczywiście im większy klient, tym większy wywiera wpływ na swoich dostawców. Może dyktować ceny ograniczać popyt. Może kreować działania, które mogą ograniczyć popyt na Twoje produkty, po prostu wywierać presję. Wydaje się, że lepiej mieć kilku mniejszych niż jednego dużego.

Kto to jest dostawca

Dostawca to podmiot, który dostarcza Ci niezbędnych surowców, danych, finansowania Twojej produkcji. Może on także wywierać na Ciebie presję np. podwyższając ich ceny. Podobnie jak poprzednio gdy jest on duży może sporo namieszać w Twoim biznesie.

Substytuty

Poza produktami konkurencji są jeszcze substytuty. Substytut w stosunku do twojego produktu to produkt (zamiennik), który może go zastąpić jeśli chodzi o funkcjonalność. Przykładowo substytutem masła jest margaryna.

Bariery wejścia i wyjścia

Ten aspekt dotyczy łatwości z jaką możemy wejść w dany w biznes oraz możemy z niego wyjść. Najlepiej będzie pokazać to na przykładzie. Wysoka bariera wejścia oznacza, że aby zacząć dany biznes musimy pokonać bariery czy to finansowe czy np administracyjne. Np jeśli chciałbyś produkować telewizory jest oczywiste, że musiałbyś mieć sporo pieniędzy, maszyn, technologie. Tylko duże silne podmioty mogą sobie na to pozwolić. I jednocześnie niskie bariery wejścia oznaczają, że nie będziesz miał żadnych problemów z rozpoczęciem biznesu. Na przykład chcąc zostać Youtuberem potrzebujesz oprócz komputera tylko mikrofon i kamerkę. I druga strona medalu. Są branże które trudno opuścić jeśli już w nie wejdziesz. Wspomniane maszyny do produkcji telewizorów zapewne nie będzie łatwo sprzedać jeśli wchodząc do tej branży w pewnym momencie zdecydowałbyś się ją opuścić. Oczywiście mogą być branże gdzie bariery wejścia są niskie, a wyjścia wysokie i vive versa. Można też łatwo wejść i łatwo wyjść.

Pomimo prostoty i elegancji tego modelu ma pewną słabość. Może nie zadziałać. Co się może wydarzyć. Może się okazać że nie ma popytu na Twój produkt. Może rynek nie dorósł do pewnych rozwiązań.

Jak sprawdzić czy twój produkt będzie się sprzedawał

Nie będzie to procedura, raczej garść wolnych porad. Właściwie to wszystko sprowadza się do próbowania próbowania próbowania, chyba że masz znajomości i ktoś może Ci zapewnić sukces. Popularną metodą jest metoda pistoletu maszynowego. Czyli strzelasz i sprawdzasz czy działa. Jeśli któryś pomysł jest trafiony wówczas idziesz w tym kierunku i się rozwijasz. Warto próbować w kierunku, na którym się znasz np. mając wcześniejsze doświadczenia przy okazji twojej pracy zawodowej.

I jeszcze kończąc 5 sił rynkowych Portera

Dzięki skorzystaniu z metody analizy Portera będziesz mógł przynajmniej skutecznie uporządkować wiedzę zdobytą na temat wybranego sektora i przekonać się, jakie masz szansę odniesienia tam sukcesu. Rozumiem, że to tylko czubek góry lodowej. Napisano na ten temat cały szereg książek. Od Ciebie zależy jak głęboko wgryziesz się w temat.

Mam nadzieję, że poniższy wpis stał się dla Ciebie drogowskazem. Aby dowiedzieć się więcej zapraszam Cię na profil mojego bloga na facebooku i twitter oraz kanału na YouTube.

Poniżej inne moje posty:

2 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *